In de popmuziek moeten artiesten het vaak niet alleen van hun muziek, maar ook gedeeltelijk van hun uitstraling hebben. Een unieke uitstraling versterkt namelijk hun imago, wat ten goede komt aan hun bekendheid. Bekende voorbeelden zijn Lady Gaga, Billie Eilish, Nicki Minaj en Katy Perry, die elk een eigen imago hebben gecreëerd dat past bij hun muziek. Maar ook bij minder bekende artiesten speelt de juiste uitstraling een zeer belangrijke rol die ze op weg kan helpen.
Spiegels als attribuut
In muziekvideoclips wordt er vaak gebruik gemaakt van spiegels om zo een extra dimensionaal effect toe te voegen. Met behulp van de juiste belichting ziet de ruimte er heel groot uit én wordt de artiest vanuit verschillende hoeken gefilmd. Bovendien wordt er ook soms gebruik gemaakt van mooie ronde spiegels met een gouden lijst waarin de artiest zich opmaakt. Spiegels zijn onmisbaar als het aankomt op de voorbereiding van een belangrijk optreden, fotoshoot of videoclip. Niet voor niets hangt er in de kleedkamer altijd een spiegel met goede belichting! Op www.bga.nl zijn prachtige spiegels te verkrijgen in allerlei soorten maten en vormen. Ze hebben ze zelfs in het goud!
Verschil tussen man en vrouw
Zoals eerder gezegd is een unieke, sterke uitstraling heel belangrijk voor een artiest als hij of zij de weg naar de top wil bereiken. Opvallend is dat mannelijke artiesten vaak een minder unieke uitstraling hebben dan vrouwen. Zo is Billie Eilish met haar groen/zwarte haar, wijde kleren en extreem lange nagels een zeer opvallende verschijning, maar is haar grote broer Finneas Eilish, ook artiest, een doorsnee jongen die je gemakkelijk voorbij zou lopen op straat. Ook Justin Timberlake, Chris Martin (zanger van Coldplay), Adam Levine (zanger van Maroon 5) zien er goed uit, maar gaan niet over de top zoals de meeste vrouwelijke artiesten.
De X-factor
Desondanks hebben artiesten in spé wel de bekende X-factor nodig om ‘het’ te kunnen maken in de muziekwereld. Zo brak boyband One Direction niet alleen door omdat hun muziek zo catchy is, maar ook omdat hun uiterlijk veel tienermeisjes aansprak. Deze hype rondom boybands is van alle tijden, zoals in de jaren ’60 gebeurde met The Beatles, in 2010 met Justin Bieber en tegenwoordig met K-pop fenomeen BTS. Wat deze X-factor ook moge zijn, het is een ingewikkelde cocktail van vernieuwende muziek met een unieke uitstraling.