De voordelen van CRM-software binnen de muziekindustrie

Er zijn diverse takken binnen de muziekindustrie die gebaat zijn bij een handig CRM-systeem. De toepassing van zo’n systeem is namelijk heel divers: van het behoud van klantrelaties tot aan het maken van marketing- en verkoopstrategieën. In dit artikel lees je hoe dit beproefde CRM-systeem van nut kan zijn voor de verschillende takken binnen de muziekindustrie en hoe het muzikanten, bedrijven en organisaties naar een hoger plan kan tillen.

Muziekwinkels

Als je een muziekwinkel hebt of handelt in muziekinstrumenten en aanverwante apparatuur, dan kan een CRM-systeem van grote waarde zijn voor jouw bedrijf. Op de website lime-technologies.nl vind je waardevolle informatie over de CRM-systemen die het bedrijf Lime Technologies te bieden heeft. Bovendien kun je op deze website lezen hoe dit bedrijf jouw muziekzaak zou kunnen helpen met het vergroten van je omzet.

Muziekeducatie

Binnen de educatieve tak van de muziekindustrie is er eveneens veel te winnen met een CRM-systeem dat is toegespitst op het klantcontact en het relatiebeheer. Denk hierbij aan grote organisaties zoals muziekscholen, muziekacademies en conservatoria, maar ook aan kleinere ondernemingen zoals muziekleraren die zelfstandig werken of bijvoorbeeld freelance gitaar-, piano- of zangdocenten. Een CRM-systeem is in al deze gevallen een handige tool om de leerlingenadministratie op orde te houden. Het kan bovendien ideaal gereedschap zijn voor het inplannen van de lessen, maar ook de financiële afdeling van de muziekeducatie geniet een aantal flinke voordelen wanneer deze gebruikmaakt van een goed functionerend CRM-systeem.

Muziekproductie

Binnen de productie van muziek moet je denken aan platenlabels, muziekstudio’s, muzikanten, bands, roadmanagers en boekingskantoren. Zeker wanneer dit soort bedrijven nog in de kinderschoenen staan, zullen zij zelf moeten zorgen voor het werven van klanten en het aantrekken van geïnteresseerden. Muziekstudio’s genereren hun inkomsten hoofdzakelijk uit de verhuur van hun ruimte, dus je kunt jezelf voorstellen dat het erg belangrijk is om hun bedrijf in eerste instantie in de schijnwerpers te zetten, en in tweede instantie in de schijnwerpers te houden. Een CRM-systeem kan in dat geval dienst doen als bruikbaar gereedschap bij het beheer en behoud van bestaande contacten en niet te vergeten de facturering.

Voor een muzikant of band (of de manager of het boekingskantoor dat voor hen werkt) is een CRM-systeem een handige tool voor het verwerken van de ontvangen boekingen, het plannen van tours en het vastleggen van eventuele radio- en televisieoptredens. Alle boekingen kunnen in het CRM-systeem worden bijgehouden in een overzichtelijke agenda, welke vervolgens door de bandleden, managers en de technische crew eenvoudig terug te vinden is. Doorgaans wordt zo’n agenda namelijk in een Cloud opgeslagen, waardoor elke wijziging of aanvulling die wordt doorgevoerd direct voor iedereen inzichtelijk is.